vervolg vietnam

8 april 2014 - Đồng Hới, Vietnam

05-04 Na een koele fietsdag. Het is denk ik niet veel warmer dan 26 gr. geweest vandaag. Heerlijk fietsweer en ook weer goed uit de drukte van de stad te zijn. Nu weer de drukte van de straat. Ik fiets nl. de hele tijd al met een propje in mijn linkeroor, hoor ik minder, je wordt gek van al het getoeter. Ik heb er al eens wat over geschreven, maar er zijn een paar dingen die hier vast staan. Bv. kijk niet achterom alleen wat voor je is, is belangrijk. Wat van opzij komt kijkt ook alleen maar naar waar ze heen gaan, de rest is niet van belang die letten maar op. Politie zien we ook veel op straat. Er worden veel vrachtauto's aangehouden, ik denk voor papieren. Wij hebben er geen last van. Bekeuren ik weet het niet. Inhalen ook daar waar verbodsborden staan gebeurt aan de lopende band. Sommige brommers gaan hier harder dan de auto's, zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Maar dan is er het idee, toch?
06-04 Vandaag de 17e breedtegraad gepasseerd. Voor een hele tijd de scheidslijn tussen noord-en zuid vietnam. Vanaf 1955 toen nog van de fransen tot 1973 toen de americanen weg waren en het weer een werd. Plus alles wat daar tussen ligt. Indrukwekkend.
We zitten nu in een lijkt het wel uitgestorven dorpje genaamd Cua Tung beach en gaan hier vandaan morgen de vinh moc tunnels bezoeken.
07-04 onvoorstelbaar die tunnels. Hierin hebben 6 jaar lang gemiddeld 600 mensen geleefd. Het verschil met de tunnels vlakbij Saigon is dat dat gevechtstunnels waren en dit overlevingstunnels. We hebben er een heel stuk doorheen gelopen en een film gekeken van de werkzaamheden uit die tijd. Morgen weer verder op de fiets een grote route van 81km. plus een klim van
2,5 km. 3dagen geen wifi gehad, dus ben ik benieuwd of er berichtjes staan te wachten.
08-04 Vandaag naar Dong Hoi gefietst. Een uurtje bezig geweest om geld te pinnen. Soms lastig hier in vietnam niet alle automaten accepteren onze kaart. Al speciaal een masterkaart meegenomen na onze ervaringen van vorig jaar. Maar ook die geeft soms problemen. Plus dat je maar weinig op kunt nemen dus iedere keer weer moet pinnen.
Gedoe dus,maar na even rustig zitten en een biertje erbij lukt het allemaal wel weer. We zitten hier met mooi uitzicht op de rivier nu te donker, het is nu 18.15 en haast al donker. Morgenochtend als ik het niet vergeet dan maar.
Groetjes mij en tot horen maar weer.

1. Diana:
    8 april 2014
    Hoi mam, goed weer iets te horen! En fijn dat het niet al te warm is met fietsen toch? We missen wel een beetje de mooie foto's bij dit verhaal, die vinden we altijd leuk om te kijken. Hier alles goed, na een warme periode vandaag minder warm en regen...helaas! De groetjes van ons allemaal uit Teteringen...xxx
  2. Marja:
    9 april 2014
    Hoi wat is het toch leuk om zo ook een beetje op vakantit te gaan met jullie. Gelukkig ook goed fiets weer voor jullie. Hier waaid het flik maar het wordt weer warme, wij genieten ook wel hoor in Teteringen.
    Wij zien weer uit naar jullie belevenissen .
    Groetjes van ons Nanny en Marja
  3. Thea:
    10 april 2014
    Hoi Jannie en Wouke
    Een leuk verslag weer. Het lijkt me geweldig om op deze manier de wereld te verkennen. Die tunnels zie je vaak in films maar om ze in het echt te zien lijkt me eng maar nu heb ik jan ook een fobie voor kleine en afgesloten ruimtes.
    Veel plezier nog op jullie verdere tocht,
    Knuf van Thea
  4. Trees en Will:
    11 april 2014
    Hallo Jannie en Wouke,
    wat een reis verhalen ,wat klinkt mijn /ons leven dan stoffig en gewoon zeg.Wat zie ik zoal een Kerk, kaarsjes aan maken voor Mathilde die 3 april jarig was, en ,n wegkapelletje.Dan weer lopend naast Eddy, die al sloffend terug gaat naar Huize Palletier.
    Ik vindt het nog steeds een kl..te tehuis, maar tegen over eddy probeer ik zo positief mogelijk te blijven, want wat kunnen we anders.
    In Nederland moeten heel veel tehuizen sluiten door de crisis, en zijn we aan handen en voeten gebonden.
    Onze familie daar gaat het goed mee, naar school voor de Boy's en op sommige uren werken , en de rest is ook allemaal aan het werk.
    zondagmiddag nog een paar uur bij Eddy geweest, we hebben samen wielrennen gekeken, een beetje afleiding is goed, anders blijf je vaak over hetzelfde praten
    Nu thuis en samen met Wil eten gemaakt , en we zijn aan het wachten op Bram,die komt eten.
    dus ik dacht , ik schrijf even iets aan Jannie en Wouke.
    groetjes aan jullie 2 van ons allemaal , en heel veel plezier verder
    geniet van alles en tot schrijfs
    Trezie en Will